HomeGroupsTalkMoreZeitgeist
Search Site
This site uses cookies to deliver our services, improve performance, for analytics, and (if not signed in) for advertising. By using LibraryThing you acknowledge that you have read and understand our Terms of Service and Privacy Policy. Your use of the site and services is subject to these policies and terms.

Results from Google Books

Click on a thumbnail to go to Google Books.

Loading...

Quark 2000. La fisica fondamentale italiana e le sfide del nuovo millennio

by Luciano Maiani

MembersReviewsPopularityAverage ratingConversations
2None5,254,281NoneNone
Recently added byMariaElsa, piopas
None
Loading...

Sign up for LibraryThing to find out whether you'll like this book.

No current Talk conversations about this book.

No reviews
no reviews | add a review
You must log in to edit Common Knowledge data.
For more help see the Common Knowledge help page.
Canonical title
Original title
Alternative titles
Original publication date
People/Characters
Important places
Important events
Related movies
Epigraph
Dedication
First words
Quotations
Last words
Disambiguation notice
Publisher's editors
Blurbers
Original language
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

References to this work on external resources.

Wikipedia in English

None

No library descriptions found.

Book description
A riprova del fatto che arte e scienza non sono poi così incompatibili, è bene ricordare che la parola “quark” pare sia stata ricavata da Murray Gell-Mann da una frase dei libro di James Joyce Finnegan’s Wake (“The quarks per Misfer Mark”) e per motivi non proprio scientifici, ma perché aveva semplicemente un suono fantasioso e bizzarro. Perciò è ancora più incomprensibile che si continuino a ignorare le principali nozioni della fisica contemporanea, cui si devono le principali rivoluzioni della stessa vita quotidiana nell’Occidente industrializzato e per dipiù in un paese come il nostro che vanta una nobilissima tradizione in proposito. E, poiché la “fisica fondamentale”, che studia proprio le strutture fondamentali della materia, ha un incidenza e un rilievo straordinari sia dal punto di vista applicativo, tecnologico, e sia da un punto di vista culturale e teorico, nella nostra saranno presenti due diversi livelli di divulgazione. Da una parte, disporremo di un ampia documentazione sull’uso della ricerca in fisica ai fini di terapie mediche sofisticatissime (diagnosi e cura di tumori, etc.), di controlli sull’ambiente (individuazione di sostanze inquinanti, misurazione del grado di radioattività), di tecniche di valutazione artistica (l’esame del colori in pittura), oltre al vasto e suggestivo campo della simulazione di sistemi complicatissimi (previsioni del tempo) attraverso i “calcolatori paralleli”. Dall’altra, potremo conoscere meglio il contributo della fisica all’indagine di questioni squisitamente filosofiche, come quelle di spazio e tempo, di caso e probabilità.
(piopas)
Haiku summary

Current Discussions

None

Popular covers

Quick Links

Rating

Average: No ratings.

Is this you?

Become a LibraryThing Author.

 

About | Contact | Privacy/Terms | Help/FAQs | Blog | Store | APIs | TinyCat | Legacy Libraries | Early Reviewers | Common Knowledge | 204,626,433 books! | Top bar: Always visible