Author picture

Anselm Turmeda

Author of Disputa de l'ase

10 Works 77 Members 5 Reviews

About the Author

Includes the name: Anselm Turmeda

Works by Anselm Turmeda

Tagged

Common Knowledge

Members

Reviews

6 reviews
DISPUTA DE L'ASE

La Disputa, escrita de vers els anys 1417-1418, constitueix una divertida sàtira de la pretesa superioritat humana respecte dels animals.
S’hi narra un àgil diàleg entre fra Anselm i l’ase del títol, que posa de manifest el profund escepticisme doctrinal del seu autor. L’obra utilitza diferents generes del món literari medieval: l’apoleg, la disputa, la profecia i el relat satírico-comic, sense oblidar els elements al•legorics i cavallerescos. Inclou tambe show more components autobiogràfics (o que volen semblar-ho) de Turmeda, un frare apostata que acabà abraçant l’Islam.
El resultat es un producte ironic, amb una aparença moralista. És per aixo que sovint ha estat mal interpretat pels estudiosos del segle XX com a obra d’un autor penedit de la seva deserció religiosa. L’obra no va poder esquivar la censura coetània, fou condemnada per la Inquisició i nomes en restà la traducció al frances.
La versió d’Albert Mestres i Marta Marfany es una traducció de l’original frances. Argument de l’obra L’aventura s’inicia amb un passeig pel bosc, fra Anselm s’adorm mentre les besties debaten l’elecció del nou rei. L’assemblea d’animals, que reuneix des dels mes n
show less

Lists

Statistics

Works
10
Members
77
Popularity
#231,245
Rating
4.0
Reviews
5
ISBNs
17
Languages
1

Charts & Graphs