
Gabrielle Filteau-Chiba
Author of Encabanée
Works by Gabrielle Filteau-Chiba
Hexa 1 copy
Tagged
Common Knowledge
Members
Reviews
De wilden. Door: Gabrielle Filteau-Chiba.
Als grote fan van Het moerasmeisje, Jaag je ploeg over de botten van de doden en Ik ben een eiland kan ik wel zeggen dat ik hou van ‘wilde vrouwen’. Vandaar dat ik ook heel graag De wilden wou lezen. Ik was ook geïntrigeerd door de auteursfoto; nadat ik het boek uit had (inclusief het dankwoord) werd alles eindelijk duidelijk.
Filteau-Chiba schreef een indrukwekkend boek dat zonder twijfel tot de beste boeken van 2022 behoort. Wat haar verhaal show more gemeen heeft met de bovenstaande boeken is het feit dat alles fout begint te gaan door toedoen van een man. Mannen lijken vrouwen niet met rust te kunnen laten, zelfs niet als ze zich uit de bewoonde wereld terugtrekken.
In 2013 zei de schrijfster haar baan op, zei ze haar familie vaarwel en ging ze 3 jaar lang midden in een bos (in Quebec) wonen. Zonder elektriciteit, zonder water, in het gezelschap van coyotes. Hoewel De wilden een roman is denk ik dat er (jammer genoeg) ook veel waargebeurd in zit. Haar liefde voor de natuur spat in ontroerend veel kleine details van elke pagina.
De wilden is een ode aan de natuur, een aanklacht tegen het misbruik in de jacht, een eerbetoon aan de (queer) liefde en een pamflet tegen de vernietiging van onze prachtige Moeder Aarde in één. Daarnaast is het ook gewoon een prachtig geschreven boek, een spannende thriller en een feministisch pareltje.
Magische dieren, magische bomen, magische seks, heksenmagie; het komt allemaal voorbij. De wilden is een boek met memorabele hoofdpersonen die ik graag als vriend zou willen hebben. Een verhaal dat ik nooit meer vergeet. Ik wil meer van Gabrielle Filteau-Chiba lezen (Uitgeverij Prometheus hoort u mij?) En Reese Witherspoon moét dit boek verfilmen. show less
Als grote fan van Het moerasmeisje, Jaag je ploeg over de botten van de doden en Ik ben een eiland kan ik wel zeggen dat ik hou van ‘wilde vrouwen’. Vandaar dat ik ook heel graag De wilden wou lezen. Ik was ook geïntrigeerd door de auteursfoto; nadat ik het boek uit had (inclusief het dankwoord) werd alles eindelijk duidelijk.
Filteau-Chiba schreef een indrukwekkend boek dat zonder twijfel tot de beste boeken van 2022 behoort. Wat haar verhaal show more gemeen heeft met de bovenstaande boeken is het feit dat alles fout begint te gaan door toedoen van een man. Mannen lijken vrouwen niet met rust te kunnen laten, zelfs niet als ze zich uit de bewoonde wereld terugtrekken.
In 2013 zei de schrijfster haar baan op, zei ze haar familie vaarwel en ging ze 3 jaar lang midden in een bos (in Quebec) wonen. Zonder elektriciteit, zonder water, in het gezelschap van coyotes. Hoewel De wilden een roman is denk ik dat er (jammer genoeg) ook veel waargebeurd in zit. Haar liefde voor de natuur spat in ontroerend veel kleine details van elke pagina.
De wilden is een ode aan de natuur, een aanklacht tegen het misbruik in de jacht, een eerbetoon aan de (queer) liefde en een pamflet tegen de vernietiging van onze prachtige Moeder Aarde in één. Daarnaast is het ook gewoon een prachtig geschreven boek, een spannende thriller en een feministisch pareltje.
Magische dieren, magische bomen, magische seks, heksenmagie; het komt allemaal voorbij. De wilden is een boek met memorabele hoofdpersonen die ik graag als vriend zou willen hebben. Een verhaal dat ik nooit meer vergeet. Ik wil meer van Gabrielle Filteau-Chiba lezen (Uitgeverij Prometheus hoort u mij?) En Reese Witherspoon moét dit boek verfilmen. show less
May 12, 2022Dutch
Si Gabrielle a bien vécu 10 jours dans une cabane en plein hiver et coupée de tout, difficile de connaître la part authentique dans cette autofiction.
Reste que la plume est très belle, légère et amusée !
Une jeune femme décide de quitter la société dans laquelle elle ne se reconnait plus. Et c’est cool, vraiment cool. Icy, même.
Le froid et la solitude comme obsession avec un fond éco-féministe plutôt bien vu
Reste que la plume est très belle, légère et amusée !
Une jeune femme décide de quitter la société dans laquelle elle ne se reconnait plus. Et c’est cool, vraiment cool. Icy, même.
Le froid et la solitude comme obsession avec un fond éco-féministe plutôt bien vu
Un formidable petit livre autobiographique sur cette aventure solitaire radicale de cette autrice canadienne qui décide de quitter sa vie urbaine à Montréal pour se plonger dans la nature sauvage plus au nord. Là elle trouve refuge, solitude, silence mais aussi un contact privilégié avec la Nature et ses habitants du monde animal. Une vie en autarcie par - 40 °C durant laquelle elle savoure chaque instant de ce retrait du monde pour en ressortir grandie, enrichie, élargie. Tout n'y show more est pas rose mais on s'en délecte. show less
Statistics
- Works
- 14
- Members
- 94
- Popularity
- #199,201
- Rating
- 3.6
- Reviews
- 4
- ISBNs
- 31
- Languages
- 5



