This topic is currently marked as "dormant"—the last message is more than 90 days old. You can revive it by posting a reply.
1bugaderes39
Amb l'entrada en funcionament de les Col·leccions, tenim un problema terminològic en català. I és que resulta que nosaltres també anomenem col·lecció al que ells anomenen "Series". Com creieu que ho podríem resoldre?
2ferranmoreno
No és fàcil. Perquè a més, quan ells parlen de Series en realitat es refereixen al que nosaltres diem sagues, no col·leccions... Un bon embolic.
3Delfi_r
Jo crec que series inclou tant sagues com veritables col·leccions. I s'en estant entrant que tene que veure amb el personantge o unes cronologiques de publicació i altres de trama.
Les collections son les nostres col·leccions personals i cre que no es confonen amb les propies dels llibres.
Les collections son les nostres col·leccions personals i cre que no es confonen amb les propies dels llibres.
4ferranmoreno
Sí, Delfi, perquè la gent hi ha anat entrant de tot. Però hi ha unes quantes discussions sobre el tema, i a totes hi vaig veure el mateix: que les "Series" no eren el que nosaltres entenem per "col·leccions".
Ara, el problema terminològic hi és igualment; això no impedeix, però, i se m'acut en aquest moment, que amb les "collections" no puguem agrupar les "col·leccions": per exemple, crear una col·lecció MOLC que inclogui tots els llibres de Les Millors Obres de la Literatura Catalana. La pena és que no sigui una col·lecció global...
Ara, el problema terminològic hi és igualment; això no impedeix, però, i se m'acut en aquest moment, que amb les "collections" no puguem agrupar les "col·leccions": per exemple, crear una col·lecció MOLC que inclogui tots els llibres de Les Millors Obres de la Literatura Catalana. La pena és que no sigui una col·lecció global...
5bugaderes39
3> No és que es confonguin conceptualment, és que si utilitzem la mateixa terminologia no sabrem quan ens referim a les unes i quan a les altres.
4> No hi acabo d'estar d'acord. Ja em sembla bé com està creat. És a dir hi ha les "sagues" (tampoc trobo que ho englobi tot plegat) i hi ha les col·leccions personals. Jo vull recollir tots els llibres que passen per la meva vida, siguin meus o no, els hagi llegit o els tingui pendents. D'aquesta manera he organitzat la meva biblioteca. Però, per altra banda, m'agrada saber si els llibres que llegeixo pertanyen a alguna mena de "saga" sigui per algun dels personatges o per alguna altra classificació, com podria ser la MOLC.
4> No hi acabo d'estar d'acord. Ja em sembla bé com està creat. És a dir hi ha les "sagues" (tampoc trobo que ho englobi tot plegat) i hi ha les col·leccions personals. Jo vull recollir tots els llibres que passen per la meva vida, siguin meus o no, els hagi llegit o els tingui pendents. D'aquesta manera he organitzat la meva biblioteca. Però, per altra banda, m'agrada saber si els llibres que llegeixo pertanyen a alguna mena de "saga" sigui per algun dels personatges o per alguna altra classificació, com podria ser la MOLC.
6ferranmoreno
Mestressa, el problema és que saga i col·lecció (i ara no em refereixo a les Col·leccions que s'han posat en marxa, que trobo molt útils) no són el mateix. I les "series", tal com estan definides a LT, corresponen a sagues i no a col·leccions.
Un exemple: si jo poso al Common Knowledge que Solitud pertany a la sèrie "MOLC", totes les edicions de Solitud, siguin de la col·lecció que siguin, apareixen vinculades a la "sèrie" MOLC. I això no és correcte.
En canvi, si poso que "La sangre de los elfos" de Sapkowski pertany a la sèrie de Geralt de Rivia, sí que és correcte.
En resum:
- Col·leccions personals, cap problema excepte el terminològic..
- Sèries (a Common Knowledge), són sagues, no col·leccions.
Podem utilitzar les col·leccions personals per agrupar col·leccions, però ho haurem de fer cadascun de nosaltres perquè no és un coneixement compartit. Si utilitzem les "Sèries" del CK per agrupar col·leccions, llavors creem informació falsa.
Les col·leccions editorials, per entendre'ns (MOLC, MOLU, A Tot Vent, etc.), només les podem agrupar, tal com està fet LT, dins les nostres biblioteques personals, mitjançant una etiqueta o mitjançant la nova opció de col·leccions.
Un exemple: si jo poso al Common Knowledge que Solitud pertany a la sèrie "MOLC", totes les edicions de Solitud, siguin de la col·lecció que siguin, apareixen vinculades a la "sèrie" MOLC. I això no és correcte.
En canvi, si poso que "La sangre de los elfos" de Sapkowski pertany a la sèrie de Geralt de Rivia, sí que és correcte.
En resum:
- Col·leccions personals, cap problema excepte el terminològic..
- Sèries (a Common Knowledge), són sagues, no col·leccions.
Podem utilitzar les col·leccions personals per agrupar col·leccions, però ho haurem de fer cadascun de nosaltres perquè no és un coneixement compartit. Si utilitzem les "Sèries" del CK per agrupar col·leccions, llavors creem informació falsa.
Les col·leccions editorials, per entendre'ns (MOLC, MOLU, A Tot Vent, etc.), només les podem agrupar, tal com està fet LT, dins les nostres biblioteques personals, mitjançant una etiqueta o mitjançant la nova opció de col·leccions.
7ferranmoreno
Un afegitó al missatge anterior: mireu què diuen les notes de les pàgines de "sèries":
"Evita igualment les col·leccions de les editorials, excepte si l'editor té un vertader monopoli sobre les "obres" en qüestió. O sigui, que les Guies per a "Dummies" són una col·lecció d'obres. Però la Loeb Classical Library és una col·lecció d'edicions i no pas d'obres."
Canvieu Loeb Classical Library per MOLC i és el mateix.
"Evita igualment les col·leccions de les editorials, excepte si l'editor té un vertader monopoli sobre les "obres" en qüestió. O sigui, que les Guies per a "Dummies" són una col·lecció d'obres. Però la Loeb Classical Library és una col·lecció d'edicions i no pas d'obres."
Canvieu Loeb Classical Library per MOLC i és el mateix.
8Delfi_r
Jo he vist que veritables col·leccions han estat entrades, pero son de llibres que tenen formes específiques (recopilacions de obres complertes per exemple) aixì la Pleïade (encara que nomes té una entrada) i Library of America http://www.librarything.com/series/Library+of+America que els té casi bé tots i en vaig entrar un o dos.
Pero les col·leccions simples està clar que no, i es una pena, perque les llistes MOLC, MOLU o A tot Vent o La Cua de Palla, o en frances Polar, son casi obres en si al haver definit ambits que enquadrent la lliteratura.
Potser caldría que es definis a nivell de edició, i algunes coses comencen a funcionar doncs ara puc definir dos copies de un llibre, en anglès i en català o castellà, i donar-los-hi diferents portades i altres coses. O sigui que potser podriem demanar que es creessin les col·leccions editorials com una dada del llibre ai així ho pdriem agrupar.
Pero les col·leccions simples està clar que no, i es una pena, perque les llistes MOLC, MOLU o A tot Vent o La Cua de Palla, o en frances Polar, son casi obres en si al haver definit ambits que enquadrent la lliteratura.
Potser caldría que es definis a nivell de edició, i algunes coses comencen a funcionar doncs ara puc definir dos copies de un llibre, en anglès i en català o castellà, i donar-los-hi diferents portades i altres coses. O sigui que potser podriem demanar que es creessin les col·leccions editorials com una dada del llibre ai així ho pdriem agrupar.
9bugaderes39
6> Tens tota la raó. No hem de confondre obra amb exemplar.
7> Ja havia vist aquest comentari però...
8>... hi ha col·leccions de les editorials que han pres entitat pròpia (MOLC, La Cua de Palla) i, personalment, m'agradaria saber quines obres que he llegit, encara que siguin en exemplars diferents, pertanyen a aquestes col·leccions.
Amb LT sempre estem amb el mateix. Hi ha tants usos possibles com persones. Segurament estic d'acord amb el Delfi_r que caldria un camp diferent i específic per a les col·leccions editorials.
7> Ja havia vist aquest comentari però...
8>... hi ha col·leccions de les editorials que han pres entitat pròpia (MOLC, La Cua de Palla) i, personalment, m'agradaria saber quines obres que he llegit, encara que siguin en exemplars diferents, pertanyen a aquestes col·leccions.
Amb LT sempre estem amb el mateix. Hi ha tants usos possibles com persones. Segurament estic d'acord amb el Delfi_r que caldria un camp diferent i específic per a les col·leccions editorials.
10ferranmoreno
A això em referia precisament: que caldria un camp per col·leccions editorials, encara que no ho hagi dit així. A mi també m'agradaria tenir agrupada tota la MOLC de manera global, però només amb els exemplars de la MOLC, no d'altres.
Però potser això és massa complicat de fer.
I si establíssim un acord, com per exemple emprar tots la mateixa etiqueta per agrupar col·leccions editorials? Com ara MOLC, MOLU, MOLUXIX, A Tot Vent...?
Però potser això és massa complicat de fer.
I si establíssim un acord, com per exemple emprar tots la mateixa etiqueta per agrupar col·leccions editorials? Com ara MOLC, MOLU, MOLUXIX, A Tot Vent...?
11bugaderes39
10> D'acord.
12Delfi_r
Perque no fem una llista de etiquetes i la fem servir extensivament?
De totes maneres algunes col·leccions editorials son sagues, m'explico, quan han aconseguit publicar tota l'obra d'un autor en una sola editorial.
I espero que de alguna manera puguem convencer a Librarything que incorporin això al common Knowdlege.
De totes maneres algunes col·leccions editorials son sagues, m'explico, quan han aconseguit publicar tota l'obra d'un autor en una sola editorial.
I espero que de alguna manera puguem convencer a Librarything que incorporin això al common Knowdlege.
14ferranmoreno
>12 Delfi_r: De totes maneres algunes col·leccions editorials son sagues, m'explico, quan han aconseguit publicar tota l'obra d'un autor en una sola editorial.
En aquest cas, es podria posar com a sèrie; l'únic problema seria que obres del mateix autor que formessin part de la col·lecció s'haguessin publicat també en altres col·leccions o editorials.
Perque no fem una llista de etiquetes i la fem servir extensivament?
Com la Gamoia: molc, molu, moluxx, esparver clàssic, a tot vent, el balancí, biblioteca selecta...
El dubte el tinc amb Els Clàssics de la Bernat Metge: CBM o Els Clàssics de la Bernat Metge?
Miraré de fer una llista de col·leccions amb propostes d'etiqueta.
En aquest cas, es podria posar com a sèrie; l'únic problema seria que obres del mateix autor que formessin part de la col·lecció s'haguessin publicat també en altres col·leccions o editorials.
Perque no fem una llista de etiquetes i la fem servir extensivament?
Com la Gamoia: molc, molu, moluxx, esparver clàssic, a tot vent, el balancí, biblioteca selecta...
El dubte el tinc amb Els Clàssics de la Bernat Metge: CBM o Els Clàssics de la Bernat Metge?
Miraré de fer una llista de col·leccions amb propostes d'etiqueta.
15bugaderes39
Vinga, Ferran, tot teu!!! Jo encara no he posat ni una sola etiqueta de col·lecció editorial.
16nineta
Us deixo una imatge de la solució que estic emprant per definir les col·leccions editorials mitjançant una mescla de les Collections i els Comentaris.
http://img200.imageshack.us/img200/3677/snap1xl.png
En aquest cas és la Bibioteca Clásica Gredos
Una abraçada
http://img200.imageshack.us/img200/3677/snap1xl.png
En aquest cas és la Bibioteca Clásica Gredos
Una abraçada

