This topic is currently marked as "dormant"—the last message is more than 90 days old. You can revive it by posting a reply.
1gust
Ik ben benieuwd welke boeken jullie in 2011 het liefst gelezen hebben.
Mijn lijstje in willekeurige volgorde:
fictie:
Sprookje van de laatste gedachte van Edgar Hilsenrath
Kind van een vreemde van Alan Hollinghurst
Memoriaal van het klooster van José Saramago
Het Mussolinikanaal van Antonio Pennacchi
Leeuwerik van Deszo Kosztolanyi
Het huis voor Mijnheer Biswas van V.S. Naipaul
non fictie:
De ontdekking van Frankrijk van Graham Robb
De duizelingwekkende jaren. Europa 1900 - 1914 van Phillip Blom
Baltische zielen van Jan Brokken
Het geval Canetti van Walter Weyns
Mijn lijstje in willekeurige volgorde:
fictie:
Sprookje van de laatste gedachte van Edgar Hilsenrath
Kind van een vreemde van Alan Hollinghurst
Memoriaal van het klooster van José Saramago
Het Mussolinikanaal van Antonio Pennacchi
Leeuwerik van Deszo Kosztolanyi
Het huis voor Mijnheer Biswas van V.S. Naipaul
non fictie:
De ontdekking van Frankrijk van Graham Robb
De duizelingwekkende jaren. Europa 1900 - 1914 van Phillip Blom
Baltische zielen van Jan Brokken
Het geval Canetti van Walter Weyns
2mene
Mijn leukste 10 boeken van afgelopen jaar:
fictie:
Island of the blue dolphins van Scott O'Dell
Heart's blood van Juliet Marillier
As I crossed a bridge of dreams van Lady Sarashina
An echo in the bone van Diana Gabaldon
The wise man's fear van Patrick Rothfuss
Alle dagen dromen van Els Deckers
Jouw koude hart zwijgt van Izumi Shikibu
Kraanvogels in de schemering van Hisako Matsubara
Lily of the Nile van Stephanie Dray
Het lied van de grotten van Jean M. Auel
Volledige lijst gelezen boeken: http://moonplanet.dreamwidth.org/46760.html
Ik heb wel nonfictie gelezen, maar de fictieboeken vond ik toch leuker :)
De meesten zijn Engels want ik heb dit jaar ook het meeste Engels gelezen:
Nederlands: 36
Engels: 63
Japans: 16
Frans: 1
fictie:
Island of the blue dolphins van Scott O'Dell
Heart's blood van Juliet Marillier
As I crossed a bridge of dreams van Lady Sarashina
An echo in the bone van Diana Gabaldon
The wise man's fear van Patrick Rothfuss
Alle dagen dromen van Els Deckers
Jouw koude hart zwijgt van Izumi Shikibu
Kraanvogels in de schemering van Hisako Matsubara
Lily of the Nile van Stephanie Dray
Het lied van de grotten van Jean M. Auel
Volledige lijst gelezen boeken: http://moonplanet.dreamwidth.org/46760.html
Ik heb wel nonfictie gelezen, maar de fictieboeken vond ik toch leuker :)
De meesten zijn Engels want ik heb dit jaar ook het meeste Engels gelezen:
Nederlands: 36
Engels: 63
Japans: 16
Frans: 1
3Ennas
Mijn top 3 (in willekeurige volgorde)
Room (Kamer) - Emma Donoghue
The black prism (Lightbringer 1) - Brent Weeks
The name of the wind (Kvothe 1) - Patrick Rothfuss
En een eervolle vermelding voor (ook in willekeurige volgorde)
Spell Bound (Otherworld 12) - Kelley Armstrong
Sisterhood everlasting (Sisiterhood 5) - Ann Brashares
Naamah's curse & Naamah's blessing (Naamah 2 & 3) - Jacqueline Carey
Cold magic (Spiritwalker 1) - Kate Elliott
The wise man's fear (Kvothe 2) - Patrick Rothfuss
(edit ivm touchstones)
Room (Kamer) - Emma Donoghue
The black prism (Lightbringer 1) - Brent Weeks
The name of the wind (Kvothe 1) - Patrick Rothfuss
En een eervolle vermelding voor (ook in willekeurige volgorde)
Spell Bound (Otherworld 12) - Kelley Armstrong
Sisterhood everlasting (Sisiterhood 5) - Ann Brashares
Naamah's curse & Naamah's blessing (Naamah 2 & 3) - Jacqueline Carey
Cold magic (Spiritwalker 1) - Kate Elliott
The wise man's fear (Kvothe 2) - Patrick Rothfuss
(edit ivm touchstones)
4deklerk
Naar mijn ervaring was 2011 een jaar met een goede ‘oogst’. (zie http://www.librarything.nl/catalog/deklerk&deepsearch=2011).
Alleen al de elf boeken die ik van Paul Auster heb gelezen maken het tot een voor mij memorabel jaar.
Dit keer van mij geen lijstje, maar een zestal boeken die mij nog steeds inspireren, anders gezegd: naast ‘de sterren’ ook nog een lijst er omheen.
Non fictie:
-Albert Jan Kruiter: Mild despotisme
-Jaap van Duijn: De schuldenberg
-Corjo Jansen: De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Fictie:
-Otto de Kat: Man in de verte
-Cees Nooteboom: ‘s Nachts komen de vossen
Poëzie:
De gedichten van Ingrid Jonker: Ik herhaal je
Alleen al de elf boeken die ik van Paul Auster heb gelezen maken het tot een voor mij memorabel jaar.
Dit keer van mij geen lijstje, maar een zestal boeken die mij nog steeds inspireren, anders gezegd: naast ‘de sterren’ ook nog een lijst er omheen.
Non fictie:
-Albert Jan Kruiter: Mild despotisme
-Jaap van Duijn: De schuldenberg
-Corjo Jansen: De Hoge Raad en de Tweede Wereldoorlog
Fictie:
-Otto de Kat: Man in de verte
-Cees Nooteboom: ‘s Nachts komen de vossen
Poëzie:
De gedichten van Ingrid Jonker: Ik herhaal je
5sneeuwvlokje
Mijn lijst van boeken die ik in 2011 het liefst gelezen heb :
Fictie:
HHhH: Laurent Binet
Maanpaleis en Het spinsel van de eenzaamheid: Paul Auster
De verborgen geschiedenis van Courtillon: Charles Lewinsky
Gezusters Materassi: Aldo Palazzeschi
Het gouden paviljoen: Yukio Mishima
Non fictie:
De vis in het water: Mario Vargas Llosa
Congo: David van Reybrouck
De Bourgondische vorsten 1315-1530: Edward De Maesschalck
Speer: Joachim Fest
De wereld van Odysseus: M.I. Finley
Fictie:
HHhH: Laurent Binet
Maanpaleis en Het spinsel van de eenzaamheid: Paul Auster
De verborgen geschiedenis van Courtillon: Charles Lewinsky
Gezusters Materassi: Aldo Palazzeschi
Het gouden paviljoen: Yukio Mishima
Non fictie:
De vis in het water: Mario Vargas Llosa
Congo: David van Reybrouck
De Bourgondische vorsten 1315-1530: Edward De Maesschalck
Speer: Joachim Fest
De wereld van Odysseus: M.I. Finley
6wannabook08
De boeken waar ik het meeste plezier aan heb beleefd in 2011 zijn:
- De afstammeling, Almar Otten
- Doodskap, Arnaldur Indriðason
- Vrede op Ithaca, Sándor Márai
- Gletschertheater, Steinunn Sigurðardóttir
Allemaal fictie; ik lees weinig non-fictie.
- De afstammeling, Almar Otten
- Doodskap, Arnaldur Indriðason
- Vrede op Ithaca, Sándor Márai
- Gletschertheater, Steinunn Sigurðardóttir
Allemaal fictie; ik lees weinig non-fictie.
7AnnavanGelderen
Mijn favorieten van het afgelopen jaar (uitgebreidere versie, met links naar mijn besprekingen, hier):
De mooiste fictie
Julian Barnes, The Sense of an Ending (GB 2011). Terechte Booker Prize-winnaar over een oudere man die naar aanleiding van een vreemd legaat zijn verleden en zichzelf moet herinterpreteren.
Jane Gardam, Old Filth (GB 2004). Het prachtig vertelde levensverhaal van een Engelse stiff upper lip-rechter uit de koloniën.
Natascha Appanah, The Last Brother (Mauritius 2007). Bijzondere en aangrijpende herinneringen aan een (fictieve) jeugd tijdens de Tweede Wereld Oorlog op Mauritius.
De beste debuutromans
Helen Simonson, Major Pettigrew's Last Stand (GB 2010). Zacht-humoristisch en warm liefdesverhaal van twee oudere mensen die op het eerste gezicht niet zo voor elkaar bestemd lijken.
William Giraldi, Busy Monsters (VS 2011). Barok, over the top, fantastisch taalgebruik; een soort postmoderne Odyssee, maar dan anders.
Alice LaPlante, Turn of Mind (VS 2011). Een Alzheimerpatiënte als moordverdachte: origineel, boeiend en uitstekend geschreven.
De interessantste ontdekkingen
Nicholas Tchkotoua,Timeless (Georgië 1949). Een bijzondere liefdesroman uit de Kaukasus.
Lauren Beukes, Zoo City (Zuid-Afrika 2010). Een exuberant sf-verhaal dat in een Johannesburg speelt dat in sommige opzichten herkenbaar lijkt, maar het niet is.
Deszö Kosztolányi, Skylark (Hongarije 1924). Een klassieker over de oude ouders van een lieve maar oerlelijke dochter; een prachtige mengeling van humor en pathos in de Hongaars-Oostenrijkse dubbelmonarchie.
De beste non-fictie
Helen Castor, Blood and Roses (GB 2006). De spannende wederwaardigheden van de Pastonfamilie in het Engeland tijdens de Rozenoorlogen in de vijftiende eeuw.
Johan Huizinga, Herfsttij der middeleeuwen (Nl 1919). Bedwelmend mooi geschreven boek over de cultuur en denkwereld van de late middeleeuwen.
Esther Woolfson, Corvus: A Life with Birds (GB 2008). Een geslaagde mengeling van mémoires en vogelboek; voor iedereen die gefascineerd is door kraaiachtigen.
De mooiste fictie
Julian Barnes, The Sense of an Ending (GB 2011). Terechte Booker Prize-winnaar over een oudere man die naar aanleiding van een vreemd legaat zijn verleden en zichzelf moet herinterpreteren.
Jane Gardam, Old Filth (GB 2004). Het prachtig vertelde levensverhaal van een Engelse stiff upper lip-rechter uit de koloniën.
Natascha Appanah, The Last Brother (Mauritius 2007). Bijzondere en aangrijpende herinneringen aan een (fictieve) jeugd tijdens de Tweede Wereld Oorlog op Mauritius.
De beste debuutromans
Helen Simonson, Major Pettigrew's Last Stand (GB 2010). Zacht-humoristisch en warm liefdesverhaal van twee oudere mensen die op het eerste gezicht niet zo voor elkaar bestemd lijken.
William Giraldi, Busy Monsters (VS 2011). Barok, over the top, fantastisch taalgebruik; een soort postmoderne Odyssee, maar dan anders.
Alice LaPlante, Turn of Mind (VS 2011). Een Alzheimerpatiënte als moordverdachte: origineel, boeiend en uitstekend geschreven.
De interessantste ontdekkingen
Nicholas Tchkotoua,Timeless (Georgië 1949). Een bijzondere liefdesroman uit de Kaukasus.
Lauren Beukes, Zoo City (Zuid-Afrika 2010). Een exuberant sf-verhaal dat in een Johannesburg speelt dat in sommige opzichten herkenbaar lijkt, maar het niet is.
Deszö Kosztolányi, Skylark (Hongarije 1924). Een klassieker over de oude ouders van een lieve maar oerlelijke dochter; een prachtige mengeling van humor en pathos in de Hongaars-Oostenrijkse dubbelmonarchie.
De beste non-fictie
Helen Castor, Blood and Roses (GB 2006). De spannende wederwaardigheden van de Pastonfamilie in het Engeland tijdens de Rozenoorlogen in de vijftiende eeuw.
Johan Huizinga, Herfsttij der middeleeuwen (Nl 1919). Bedwelmend mooi geschreven boek over de cultuur en denkwereld van de late middeleeuwen.
Esther Woolfson, Corvus: A Life with Birds (GB 2008). Een geslaagde mengeling van mémoires en vogelboek; voor iedereen die gefascineerd is door kraaiachtigen.
8Monica10
Voor mij was 2011 een goed jaar, mijn lijstje:
Campbell- De logica van het moorden
Barry- In het beloofde land
O'Connor- Volgspot
Binet- HhhH
Enter- Grip
Barnes- Alsof het voorbij is
Swift- Was je maar hier
Campbell- De logica van het moorden
Barry- In het beloofde land
O'Connor- Volgspot
Binet- HhhH
Enter- Grip
Barnes- Alsof het voorbij is
Swift- Was je maar hier
9marieke54
Van de 88 boeken van 2011 kom ik tot het volgende:
Mooiste (historische) fictie: Scales of Gold, Het lot van de familie Meijer en They Were Counted. Verrassend: The Penelopiad en Een dorsvloer vol confetti.
Mooiste biografische boeken: The Pearl: a true tale of forbidden love in Catherine the Great’s Russia, Potemkin: Catherine the Great’s imperial partner, Hitler’s Edeljude en De Patagonische Haas. Verrassend: de beide Maus-boeken van Art Spiegelman.
Boeiendste reisverhaal: Russia: a journey to the heart of a land and its people
Beste historische boeken: Bloedlanden, Baltische zielen, Kameraad Baron, en Jeruzalem: de biografie.
Filosofie: De utopie van de vrije markt.
De Scandinaviërs waren ook erg goed, maar op detectivegebied toch het meest genoten van commissario Montelbano (Andrea Camilleri). De verfilmingen ervan uit de bibliotheek gehaald: alsof je op vakantie bent!
Heel verrassend in deze categorie vond ik Lieneke Dijkzeuls Koude Lente.
Mooiste (historische) fictie: Scales of Gold, Het lot van de familie Meijer en They Were Counted. Verrassend: The Penelopiad en Een dorsvloer vol confetti.
Mooiste biografische boeken: The Pearl: a true tale of forbidden love in Catherine the Great’s Russia, Potemkin: Catherine the Great’s imperial partner, Hitler’s Edeljude en De Patagonische Haas. Verrassend: de beide Maus-boeken van Art Spiegelman.
Boeiendste reisverhaal: Russia: a journey to the heart of a land and its people
Beste historische boeken: Bloedlanden, Baltische zielen, Kameraad Baron, en Jeruzalem: de biografie.
Filosofie: De utopie van de vrije markt.
De Scandinaviërs waren ook erg goed, maar op detectivegebied toch het meest genoten van commissario Montelbano (Andrea Camilleri). De verfilmingen ervan uit de bibliotheek gehaald: alsof je op vakantie bent!
Heel verrassend in deze categorie vond ik Lieneke Dijkzeuls Koude Lente.
10rvdm61
Voor de vuist weg een lijstje met boeken die ik in 2011 met veel genoegen heb gelezen en waarvan ik ook een bespreking heb geplaatst op LT.
De begraafplaats van Praag van Umberto Eco
Mussolinikanaal van Antonio Pennacchi
Die Erzählungen van Joseph Roth
Zipper en zijn vader van Joseph Roth
Italiaanse reis van Goethe
De wereld van gisteren van Stefan Zweig
The pursuit of Italy van David Gilmour
XY van Sandro Veronesi
De begraafplaats van Praag van Umberto Eco
Mussolinikanaal van Antonio Pennacchi
Die Erzählungen van Joseph Roth
Zipper en zijn vader van Joseph Roth
Italiaanse reis van Goethe
De wereld van gisteren van Stefan Zweig
The pursuit of Italy van David Gilmour
XY van Sandro Veronesi

