HomeGroupsTalkMoreZeitgeist
Search Site
This site uses cookies to deliver our services, improve performance, for analytics, and (if not signed in) for advertising. By using LibraryThing you acknowledge that you have read and understand our Terms of Service and Privacy Policy. Your use of the site and services is subject to these policies and terms.

Results from Google Books

Click on a thumbnail to go to Google Books.

Loading...

Scroogled

by Cory Doctorow

MembersReviewsPopularityAverage ratingConversations
1611,312,821 (4)None
2007 (1) 2007s (1) 2010 (1) 2010s (1) 2018OctImport (1) C (2) cyberpunk (1) ebook (5) fiction (1) free sf reader (2) Google (1) mobi (1) Orwellian (1) read (1) science fiction (2) sf (2) sf stories (1) short stories (3) to-read (4) unread (1) USA (1) with a little help (1)
None
Loading...

Sign up for LibraryThing to find out whether you'll like this book.

No current Talk conversations about this book.

Siamo un po’ tutti a conoscenza del fatto che le nostre tracce in internet restano ben visibili e alimentano chissà quali banche dati: in questo racconto, Doctorow fa un passo in più e immagina che Google si sia messo a disposizione delle agenzie investigative per frugare nella vita degli individui e metterne in evidenza le possibili tendenze pericolose. E’ così che viene ‘fregato (eufemismo) da Google’ come da titolo – che è una crasi di ‘screw’ con il nome del motore di ricerca – un ex collaboratore di Mountain View di ritorno da un periodo sabbatico: l’esasperante sosta all’aeroporto, condita di interrogatori basati su strampalate estrapolazioni da parte degli algoritmi, lo spinge a cercare di cancellare le tracce informatiche con la collaborazione di una collega. Il nuovo Grande Fratello si rivela però più forte e occhiuto (ovviamente) e la piccola ribellione viene smorzata e/o stroncata sul nascere in un finale ricco di amarezza. L’autore prende spunto da alcune circostanze già attuali, come lo spionaggio informatico a cui si sono piegati i colossi del settore per penetrare in Cina, e li estrapola trasferendoli su scala mondiale – che, come sovente accade per gli autori statunitensi, consiste essenzialmente nel loro Paese. Come si vede una materia assai vasta che viene però condensata in un breve racconto che si legge in meno di mezzora e finisce per lasciare un po’ con l’amaro in bocca: l’aspettativa creata nelle prime pagine finisce per sgonfiarsi con il passare del tempo perché le situazioni vengono condotte a conclusione con troppa rapidità e i personaggi restano per forza di cose solo abbozzati. Il racconto risulta assai più interessante per la tematica di fondo che per lo svolgimento e al lettore resta la speranza che si tratti di una sorta di ‘numero zero’ che serva da struttura di base per una futura e più articolata narrazione. ( )
  catcarlo | Dec 11, 2014 |
no reviews | add a review
You must log in to edit Common Knowledge data.
For more help see the Common Knowledge help page.
Canonical title
Information from the Italian Common Knowledge. Edit to localize it to your language.
Original title
Alternative titles
Original publication date
People/Characters
Important places
Important events
Related movies
Epigraph
Dedication
First words
Give me six lines written by the most honorable of men, and I will find an excuse in them to hang
him.
Quotations
Last words
(Click to show. Warning: May contain spoilers.)
Disambiguation notice
Publisher's editors
Blurbers
Original language
Information from the Italian Common Knowledge. Edit to localize it to your language.
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

References to this work on external resources.

Wikipedia in English

None

No library descriptions found.

Book description
Haiku summary

Current Discussions

None

Popular covers

Quick Links

Rating

Average: (4)
0.5
1
1.5
2
2.5
3 1
3.5
4 4
4.5 2
5

Is this you?

Become a LibraryThing Author.

 

About | Contact | Privacy/Terms | Help/FAQs | Blog | Store | APIs | TinyCat | Legacy Libraries | Early Reviewers | Common Knowledge | 206,490,804 books! | Top bar: Always visible